Selamat Datang Ke Blog Salihah

Selamat Datang Ke Blog Salihah

Thursday 10 July 2014

Merawat Gastrik


Bismillahirrahmnairrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Gastrik memang sinonim dengan bulan Ramadhan.Ada yang sengaja menjadikan gastrik sebagai alasan untuk tidak berpuasa...Mari kita berkenalan apa itu gastrik dan langkah mengatasinya supaya gastrik ini tidak lagi menjadi penyebab untuk kita tidak berpuasa.


Gastrik antara masalah lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).


Biasanya apabila orang berkata mereka ada masalah gastrik,ia merujuk kepada keadaaan pertama (gastritis).


Secara semulajadi,sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan.Asid ini kuat dan jika terkena tangan,kulit akan terhakis.Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.


Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuatiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah).Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah,ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.


Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar,ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan,ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa sudah lemah.







TANDA-TANDA GASTRIK

Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut.Antara tandanya ialah :


  • Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
  • Rasa senak,berangin atau pedih
  • Rasa tidak selesa
  • Kembung,sendawa berulang kali dan kerap kentut selepasa makan
  • Rasa mual (loya) dan muntah
  • Hilang selera makan
  • Berat badan turun (pada peringkat teruk)


Jika sampai peringkat teruk,ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam 2 bentuk iaitu :

  • Najis menjadi hitam seperti tar
  • Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi


RAWATAN :

Ada 3 jenis ubat-ubatan untuk gastrik iaitu ,

  • Antasid-bertindak memperbaiki dan memberi lapisan tambahan kepada lapisan pertahanan (mukosa) yang perlu diambil 3x sehari

  • Antagonis H2-berfungsi mengurangkan rembesan asid.Ubat antasid dan antagonis H2 diberi untuk gastritis

  • Perencat pam proton (PPI)-bertujuan mengurangkan rembesan asid dengan lebih berkesan.Biasanya diberi kepada pesakit yang alami gastritis teruk atau ulser perut


Masalah yang kerap berlaku ialah pesakit tidak menghabiskan ubat yang diberi dan biasanya mereka berhenti mengambil ubat selepas 3 atau 4 hari iaitu apabila kesakitan hilang.


JAGA PEMAKANAN,UBAH GAYA HIDUP

Selain pengambilan ubat,pesakit perlu menjaga pemakanan dan mengubah gaya hidup mereka bagi mengelak serangan gastrik berulang.Antara perubahan yang perlu dilakukan aialah ;

  • Berhenti merokok dan minum minuman beralkohol
  • Hentikan pengambilan ubat tahan sakit
  • Amalkan pemakanan sihat dan makan secara teratur (sarapan,makan tengah hari dan malam).Pada bulan puasa,kena bangun sahur dan sebaik-baiknya melewatkan sahur
  • Makan sedikit-sedikit tetapi kerap (Jangan makan sekaligus semasa berbuka,tetapi cuba bahagikan makan seleps berbuka,selepas solat maghrib dan selepas terawih)
  • Kurangkan makanan berempah,bercili dan masam
  • Kurangkan minuman mengandungi kafein (kopi,teh dan minuman berkarbonat)
  • Ambil susu kerana sifat susu yang beralkali boleh mengurangkan keasidan perut.
  • Kurangkan pengambilan makanan yang disifatkan berangin.Jenis makanan ini berbeza anatar individu dan ubah suai mengikut keperluan masing-masing.



CADANGAN SUPPLEMENT SHAKLEE UNTUK MERAWAT GASTRIK


>> 1. ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)<<


> Merupakan sumber protein yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak,bebas kolesterol dan kaay dengan asid amino penting.

>Asid amino ini membantu memulihkan kembali sel-sel dinding perut yang rosak akibat oleh hakisan asid hidroklorik

> Ia mengandungi 14 gram protein soya sihat dan 500 gram kalsium bagi setiap hidangan.Sifat alkali yang tinggi juga amat membantu dalam proses meneutralkan kembali keadaan asid yang berlebihan di dalam perut.

>Menyediakan bekalan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang berterusan.

>Protein soya buka GMO ini dihasilkan di abwah satu program digelar Identity Preservation Program (IPP) di mana kacang soya ini dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam sehinggalah ke saat pemprosesannya.








>>2. B COMPLEX<<

>Tekanan sebenarnya boleh menyumbang kepada gastrik

>B complex amat membantu dalam proses sintesis DNA,jadi ia akan bertindak sebagai penenang kepada pesakit gastri selain membantu mengatasi sakit gastrik

>B complex mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B (Vitamin B1 Tiamin,Vitamin B2 Riboflavin, Vitamin B3 Niacin, Vitamin B6, Folate,Vitamin B12 Cynocobalamine,Biotin dan Panthothenic Acid) yang diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi vitamin B yang hilang dari badan setiap hari akibat dari tekanan kerja,alkohol dan ubat-ubatan.




>>3. OSTEMATRIK<<

>Suplement lengkap yang mengandungi Kalsium,Magnesium dan Vitamin D

>Ia sangat membantu mengurangkan keasidan perut dengan cara meneutralkan asid yang memasuki esofagus yang menyebabkan pedih ulu hati.

>Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium kerana ia bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid di dalam perut









  >>4. PEPPERMINT GINGER PLUS<<


>Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina,halia,jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidak selesaan perut.Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

>Kajian klinikal menunjukkan pengambilan halia sebagai makanan tambahan dapat membantu mengurangkan maslah sebu,senak perut dan menyingkirkan angin dalam badan.

>Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut







Sekiranya anda berminat untuk mendapat satu set supplement gastrik ini,anda boleh order di DAPATKAN DISINI  sekarang...

Walaupun begitu, anda masih lagi boleh mendapatkan khidmat perundingan dari saya...khas untuk pelanggan saya sahaja...




* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit
* Sila hubungi saya utk sebarang pertanyaan dan pesanan:
shakleelogo
SALIHAH
Shaklee Independent Distributor [No.1122713]
Sms/WhatsApp : 017 854 5086
FB: HaniqH
ani Salihah
Sebagai customer saya, anda layak untuk mendapatkan:

>>Perundingan PERCUMA secara berterusan selepas pembelian<<
>>Di jemput masuk ke VVIP GROUP FB untuk customer<<
>>Exclusive Jadual Pengambilan Vitamin akan di berikan selepas pembelian di buat<<
” Ingin menjana pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee ?(KLIK SINI )
 Hubungi saya. Hanya buat bisnes secara online, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke TEAM Master4Us di Facebook dan WhatsApp “



Sumber :Kementerian Kesihatan Malaysia

No comments:

Post a Comment