Selamat Datang Ke Blog Salihah

Selamat Datang Ke Blog Salihah

Wednesday 5 November 2014

KALSIUM: Cegah sakit gigi semasa hamil

Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



Sakit gigi perkara biasa bagi ibu hamil yang kekurangan kalsium


Tadi saya ada terbaca post Facebook seorang kenalan yang sedang mengandung 4 bulan dan sedang sakit gigi...sakitnya sehingga gusinya membengkak dan katanya mulutnya dah jadi macam flowerhorns...So,berdasarkan pengalaman kenalan saya ini,saya nak kongsikanlah kisah saya masa mengandungkan Syerlin dulu..


Saya memang anti dengan susu sejak kecil lagi..memang tak suka susu lah.masa kecil-kecil dulu,susu Nespray la kot yang paling famous saya rasa..sebab mak saya asyik pujuk minum susu Nespray je..hihih...tapi saya tolak mentah-mentah..kalu tak buang ke dalam sinki,saya akan berlari keluar rumah cepat2 pastu buat tak dengar mak panggil minum..hahahahha...punyerla takut minum susu..


So penyakit takut minum susu tu bawak sampai ke tua...susu segar pon saya tak minum apatah lagi susu tepung..tapi yang MAGIKNYA...masa pregnantkan Syerlin boleh pulak saya minum susu EnfaMama sampai 10 tin sepanjang mengandungkan dia...MAGIK tak?? saya pon nak tergelak juga bila ingat balik macam mana la saya boleh hadap susu tu...Sebab dalam hati saya,saya kena jugak minum susu supaya tumbesaran baby saya sempurna dan cukup khasiat...kiranya saya tukar mode antisusu kepada prosusu...change my mind 360 degree..(Masa ni tak kenal lagi SHAKLEE)


Berbalik kepada kisah kenalan saya ni,dia cakap dia tak boleh telan langsung susu tepung...dari awal mengandung sehingga sekarang (4 bulan) dia hanya minum milo..thats why lah dia sakit gigi sebabnya baby dia menyerap semua kalsium dari badan dia..bila dah sakit gigi,boleh jadi demam taw,sakit kepala dan migrain jugak..sebab urat-urat saraf di dalam gusi bersambungan dengan saraf-saraf di otak.so saya sarankan lah kat dia supaya ambil OsteMatrix...kiranya kalsium dalam bentuk pil...kat bawah ni saya ceritakan details tentang OsteMatrix neh....



Demam akibat sakit gigi

Migrain kesan daripada sakit gigi


KANDUNGAN OSTEMATRIX SHAKLEE


1,000 mg Kalsium    =Sumber semulajadi yang mudah diserap
400 mg Magnesium =Bantu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang&menguatkannya
400IU Vitamin D      = Meransang penyerapan kalsium
Boron                      = Bantu dalam metabolisme tulang
Manganese.Copper,Zinc = Mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan tulang


Magnesium didalam OsteMatrix penting untuk metabolisma kalsium.Ia membantu mencegah kekejangan pembuluh darah iaitu salah satu punca penyebab migrain.Satu kajian telah menunjukkan bahawa Magnesium mampu mengurangkan migrain dan mengurangkan.


OsteMatrix mengandungi Vitamin D untuk membantu penyerapan yang baik. Ketiadaan vitamin D dalam badan akan mengakibatkan badan tidak mendapat secukupnya hormon calcitriol.Apabila badan tidak mendapat secukupnya hormon ini,maka badan akan mengambil kalsium dari tulang kita yang dah sedia ada.Jadi ini akan menjadikan tulang kita semakin lemah sekiranya.Sebab itu pentingnya peranan Vitamin D dalam kalsium.Dan OsteMatrix mengandungi Vitamin D yang mengcukupi dengan nisbah kalsium dalam setiap biji tabletnya.

OsteMatrix teman baik saya


OSTEMATRIX UNTUK IBU MENGANDUNG


Bagi ibu mengandung yang tidak suka minum susu / tak boleh telan susu tepung,saya sarankan ibu-ibu mengambil OsteMatrix Shaklee kerana ia amat sesuai sebagai pengganti susu (kalsium dalam bentuk tablet).


Bayi di dalam kandungan memerlukan kalsium yang secukupnya untuk pembesarannya..Semakin besar baby,semakin banyak kalsium yang diperlukannya..Sekiranya si ibu tidak minum susu/mengambil tablet kalsium, maka baby tersebut akan menyerap kalsium dari tulang si ibu untuk memenuhi keperluan kalsiumnya.Ini menyebabkan si ibu akan mengalami sakit gigi,kekejangan otot,lenguh2 kaki dan sakit pinggang berikutan badannya yang semakin kekurangan kalsium.Oleh itu,ibu mengandung amat memerlukan jumlah kalsium yang lebih banyak berbanding keadaan biasa.


Selain itu,OsteMatrix juga boleh membantu boosterkan susu ibu.Ia akan membantu membanyakkan susu secara tak langsung.


Kalsium dan vitamin D sangat sesuai untuk mencegah dari masalah osteoporosis.Golongan yang sesuai mengamalkan OsteMatrix ialah :

1.Ibu mengandung
2.Ibu menyusu
3.Warga emas
4.Individu yang sering mengalami kekejangan otot
5.Individu yang mengalami senggugut
6.Individu yang retak/patah tulang semasa kemalangan
7.Individu yang sentiasa kepenatan
8.Individu yang berkerja dalam sektor pembinaan


KELEBIHAN TABLET KALSIUM OSTEMATRIX SHAKLEE UNTUK IBU MENGANDUNG


TIDUR LEBIH LENA
Bagi ibu yang mengalami kesukaran tidur semasa mengandung akibat perubahan yang dialami, pengambilan OsteMatrix dapat mengatasi masalah seperi kejang otot,cramp kaki,sakit pinggang,simpul biawak.Ramai yang telah mencuba OsteMatrix dan mengatakan bahawa tidur malam mereka lebih lena dan bangun pagi dengan cergas.


TIADA MASALAH SEMBELIT
Ibu mengandung biasanya akan dibekalkan dengan tablet iron untuk menaikkan paras HB darah.Tetapi pengambilannya akan menyebabkan sembelit.Tambah-tambah sekiranya si ibu kurang mengambil air kosong.Apabila perut kian membesar,ia akan menekan bahagian usus menyebabkan kesukaran untuk membuang air besar.Kandungan OsteMatrix Shaklee akan memberikan kesan melembutkan najis dan kesannya para ibu dapat membuang dengan senang.


PINGGANG TAK SAKIT
Apabila perut semakin membesar,maka bebanan ke atas pinggang semakin bertambah.Kekurangan kalsium akan menyebabkan si ibu mengalami sakit pinggang,cramp kaki dan lenguh2 badan.Pengambilan OsteMatrix yang konsisten setiap malam sebelum tidur akan membantu ibu-ibu mengatasi masalah ini.


BANTU MUDAHKAN BERSALIN
Semas proses kelahiran,rahim akan mengalami penguncupan/contraction untuk menolak bayi keluar.Pengambilan kalsium yang mengcukupi akan mengurangkan kesakitan semasa contraction kerana kalsium itu akan mengurangkan cramp otot2 rahim tersebut.Untuk mendapatkan bekalan kalsium yang mengcukupi para ibu disarankan mengambil 4 biji OsteMatrix setiap malam sebelum tidur.

American Institute for Prevention Medicine telah membuat kajian ibu hamil perlu mendapatkan kalsium,magnesium dan air yang mengcukupi bagi mengatasi masalah sakit pinggang ketika hamil.Kalsium dan magnesium sangat penting kerana boleh membantu memelihara saraf normal,yang mana saraf inilah yang akan mengawal pengecutan otot-otot tubuh kita.Kalsium juga penting untuk proses kelahiran yang memerlukan otot-otot badan berkerja keras terutama semasa proses meneran nanti.
sumber  Umm.Edu 



FAKTA :Sebenarnya kalsium sangat besar fungsinya terhadap badan kita.99% kalsium di simpan pada tulang dan gigi.Manakala 1% lagi berada dalam darah.Kalsium dalam darah adalah untuk memastikan fungsi tubuh berjalan sempurna.Apabila seseorang tidak mendapat kalsium yang mengcukupi,maka kalsium dari tulang dan gigi akan diambil untuk memastikan perjalanan darah berjalan baik.Sekiranya seseorang itu tidak minum susu/ambil tablet kalsium maka kepadatan tulang akan merosot mengakibatkan osteoporosis dan sakit gigi.


FAKTA : Setiap tablet OsteMatrix mengandungi 250mg Kalsium. Individu digalakkan untuk mengambil 1000mg kalsium setiap hari.Namun kalsium tidak akan memberikan kesan yang baik sekiranya diambil dengan kuantiti 1000 mg sekaligus


Sakit pinggang akibat perut yang semakin membesar

Simpul biawak di tapak kaki

Sembelit akibat tekanan ke atas usus

Cramp kaki


OsteMatrix mengandungi 120 biji tablet



Jadual menunujukkan keperluan kalsium mengikut peringkat usia

Mahukan dapatkan OsteMatrix dan perundingan percuma serta eksklusif ?


Hubungi saya Health & Beauty Consultant anda 017 854 5086 




KLIK SINI UNTUK KENAPA SEMBELIT

KLIK SINI UNTUK OSTEMATRIX ATASI MASALAH SAKIT PINGGANG



No comments:

Post a Comment