Selamat Datang Ke Blog Salihah

Selamat Datang Ke Blog Salihah

Friday 7 November 2014

Anak Yang Kuat Antibodi


Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum sahabat2 semua?Alhamdulillah..2-3 hari ni Allah tarik sekejap nikmat deria bau dan deria rasa gara-gara selsema...bayangkanlah poo poo poo Syerlin pon saya tak dapat bau...hihihi...Ok lah...entry hari ni saya nak ceritakan pasal antibodi Syerlin (15 bulan)...sepanjang dua hari saya duk sok sek sok sek selsema,dia langsung tak berjangkit dengan saya...malah makin lasak ade lah...macam nak ambil kesempatan masa mama dia demam pon ada jugak...huhuhu...


Sebenarnya dah dua bulan saya bagi Syerlin minum Qaseh Junior (QJ)..setiap pagi bangun je tidur saya terus bagi dia 1/2 sudu teh QJ...Selepas setengah jam baru dia breakfast...pastu saya ajarkan dia makan buah kismis+kurma+aprikot kering+badam dan campurkan dengan 3-4 titis minyak zaitun NutroCoco....semuanya saya tumbuk dengan lesung dan gaulkan semuanya sekali sehingga sekata (jangan terlalu hancur,sebab budak yang da ada gigi ni kita nak ajar dia mengunyah)...dan saya simpankan dalam peti.....biasanya saya akan buat stok untuk seminggu jer...kiranya setiap minggu saya akan buatkan...


Dan hasilnya Syerlin memang payah sangat nak demam...(demam sebab kena cucuk je)...selsema memang tak pernah lagi...batuk2 pon tak pernah....Alhamdulillah Allah bagi rezeki antibodi yang kuat kepada dia...Saya ajarkan dia makan kurma+kismis seawal 6 bulan lagi...masa tu saya blender jadikan puri...memang puri kurma+kismis adalah makanan ruji dia...bila dia da masuk umur setahun baru saya ajarkan makan badam...


Jom jadikan makanan-makanan ini sebagai makanan ruji anak-anak...ajarkan mereka sejak kecil lagi..bagi diorang kenal kismis,kurma ,badam awal-awal...in shaa Allah,diorang akan suka makannya...Jadikan ianya jajan dalam kehidupan seharian dioarang...itu niat saya sejak dia lahir lagi...In Shaa Allah..masuk je 2 tahun nanti nak ajar Syerlin makan madu pula...


Vitamin C tu mama punya,Qaseh Junior tu Syerlin punya

Makan pun berselera...memang kuat makan budak ini


Botol bedak pon dimakannya..hihihi







No comments:

Post a Comment