Selamat Datang Ke Blog Salihah

Selamat Datang Ke Blog Salihah

Friday 24 October 2014

Kenapa Sembelit ?

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum sahabat2 sekalian..semoga semuanya sentiasa sihat dan dalam rahmat dan kasih sayangNYA..

Pagi tadi semasa kemas suratkhabar2 yang bersepah kat dapur tetiba mata saya terpacak pada satu artikel dari Utusan Malaysia bertarikh 4 Oktober 2014...tajuknya berbunyi "Kenapa Sembelit"..dalam hati rasa macam nak copy paste je masuk sini supaya korang yang terlepas pandang surat khabar hari tu boleh baca kat sini...hehehhe








Macam ni arikelnya yer....

Sembelit merupakan satu masalah kesihatan yang jarang dibualkan oleh kita semua.Bagi anda yang mengalami masalah ini,anda sebenarnya tidak bersendirian. Menurut pakar daripada Persatuan Kolon dan Rectum Amerika Syarikat,hampir 80% individu mengalami masalah ini.

Masalah ini berlaku apabila kekerapan untuk membuang air besar berkurangan dan kesukaran untuk membuang najis merupakan satu gejala dan bukannya penyakit.

Kebiasaannya ia berpunca daripada amalan pemakanan yang tidak sihat.Mingguan ini.com akan berkongsi punca-punca dan beberapa cara untuk mengurangkan masalah ini.


KURANG SERAT DALAM DIET
Aspek pemakanan sememangnya memainkan faktor yang paling penting dalam menentukan tahap kesihatan seseorang.Mereka yang mengalami masalah sembelit biasanya disebabkan oleh kekurangan dalam pengambilan makanan yang mengandungi fiber atau cecair.

Oleh itu,lebihkan pengambilan makanan yang mengandungi serat tinggi seperti buah-buahan,oat dan kacang almond.


KURANG BERSENAM
Kurang pergerakan atau senaman terutama dalam kalangan orang dewasa akan menyebabkan sembelit.Biasanya mereka yang melakukan senaman secara konsisten dan tiba-tiba berhenti melakukan senaman akan diserang masalah ini.

Mengubah tabiat yang biasa dilakukan oleh tubuh badan boleh memberi pelbagai kesan pada badan termasuklah melambatkan proses menghancurkan makanan.Jadi cuba kekalkan amalan gaya hidup sihat yang telah anda amalkan.


PENGAMBILAN UBAT-UBATAN
Kesan pengambilan ubat-ubatan terutama antidepresi dan opiat boleh mengakibatkan sembelit.Jika anda telah melalui pembedahan atau menjalani rawatan jangka masa panjang,hal ini juga boleh mengakibatkan masalah sembelit tapi bukan untuk tahap yang serius.

Apa yang penting,lebihkan minum air masak dan elakkan tubuh badan daripada hidrasi.Jadikan amalan minum air putih sekurang-kurangnya dua liter sehari untuk mendapatkan kesihatan yang optimum.

*****************************************************************************

Okeh...disini saya ingin bagi cadangan kepada sesiapa yang mengalami masalah sembelit ini...cadangan untuk kanak-kanak dan dewasa




Bagi Kanak-kanak

Saya cadangkan ambil Mealshake...seawal usia setahun ibu-ibu dah boleh bagi kat anak-anak...Mealshake merupakan :

  • Rendah lemak tetapi kaya dengan 19 vitamin utama,protein,fiber dan mineral serta kalsium yang penting untuk tumbesaran kanak-kanak
  • Fiber yang terkandung dalam Mealshake menjadikan anak-anak lawas membuang.
  • Mealshake ini sebagai alternatif kepada anak yang tak suka telan supplement dalam bentuk tablet.
  • Mealshake boleh dicampurkan ke dalam susu formula anak mengikut nisbah tahap umur anak.
  • Perisa vanilla yang harum pastinya akan menarik selera anak-anak anda untuk menikmatinya.
  • Kandungan vitamin didalamnya sangat lengkap untuk keperluan tumbesaran anak-anak.Ini akan meningkatkan antibodi dan memberikan kecergasan kepada mereka.Menurut ramai ibu-ibu,anak-anak yang diberi minum Mealshake lebih cepat sihat jika terkena demam.
  • Sekiranya ibu-ibu inginkan anak2 sentiasa fokus dan cergas dalam pelajarannya,ibu2 boleh berikan mereka Omega Guard kerana omega Guard mengandungi DHA yang penting untuk perkembangan otak mereka..
Set Kanak-kanak








Bagi Dewasa

Saya cadangkan anda amalkan OsteMatrix,Herb-Lax

OsteMatrix :
  • Mengandungi Kalsium,Magnesium dan Vitamin D
  • Kalsium penting dalam membina tulang dan gigi yang kuat.Selain itu,ia juga membantu menetapkan denyutan jantung,merawat masalah insomnia dan membantu pembekuan darah.Kalsium akan membantu pergerakan usus semasa proses membuang air besar.Oleh sebab itu,kalsium yang mengcukupi penting untuk melawaskan pembuangan air besar.
  • Magnesium pula penting untuk kalsium menjalankan fungsinya.Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang (salah satu faktor penyebab migrain).
  • Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium.Kalsium yang tidak mengandungi vitamin D tidak dapat diserap oleh tubuh dan akan tertinggal sebagai batu di dalam ginjal atau pundi kencing.
  • Ini lah kelebihan Kalsium Shaklee (OsteMatrix) kerana ianya mengandungi Magnesium dan Vitamin D untuk meningkatkan fungsi Kalsium


Herb-Lax :
  • Merupakan kombinasi herba yang digunakan secara tradisional untuk melegakan sembelit dan meningkatkan proses pencernaan supaya anda lawas membuang.
  • Herb Lax berfungsi melembutkan najis dan memudahkan anda untuk membuang.



OsteMatrix


Herb-Lax


Bebaskan diri anda dan anak-anak dari SEMBELIT..anda mampu mengubahnya....
Hubungi saya untuk details yer... 017 854 5086





No comments:

Post a Comment