Selamat Datang Ke Blog Salihah

Selamat Datang Ke Blog Salihah

Tuesday 4 November 2014

MINYAK IKAN : Meningkatkan Kecerdasan Otak Anak

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang


Saya teringat masa kecil-kecil dulu,ayah saya selalu beli ikan bila dia balik dari kerja.Boleh dikatakan setiap hari dia beli ikan.Ayam tu jarang sangat..seminggu sekali je dia beli...Dia cakap kena makan ikan banyak-banyak untuk pandai...masa tu saya tak paham kenapalah kena makan ikan untuk jadi pandai...Dah lah saya tak suka makan ikan...sebab fobia tercekik tulang ikan...huhhu

Bila dah jadi ibu ni,baru saya tahu rupenya ikan merupakan sumber DHA dan EPA yang tinggi untuk keperluan otak...Jom ikuti kupasan saya tentang khasiat ikan untuk perkembangan otak anak-anak..


Faktor paling penting yang mempengaruhi perkembangan otak anak ialah faktor keluarga dan kemampuan otak anak itu sendiri.Untuk memaksimumkan kemampuan otak,ransangan sel-sel otak amat penting untuk menjadikan mereka bijak,cerdas, dan meningkatkan prestasi belajarnya.Omega-3 (DHA&EPA) merupakan asid lemak yang sangat penting untuk membangunkan sel otak dan perkembangan mindanya kerana omega-3 berfungsi mengangkut nutrisi ke otak.Oleh itu,untuk menjadikan anak-anak bijak dan aktif,para ibu bapa haruslah membekalkan omega-3 dengan secukupnya supaya sel-sel otak mereka dapat berhubung dengan pesatnya. Dan tahap keperluan DHA adalah berbeza bagi setiap peringkat umur.


DHA sangat penting untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi dan kanak-kanak.Ia  juga menyokong perkembangan mental kanak-kanak dan orang dewasa.Ada kajian menyatakan bahawa kekurangan DHA boleh mengakibatkan masalah mental,mood tak stabil samada kanak-kanak mahupun dewasa.


Bagi bayi yang exclusive breastfeeding (biasanya 6 bulan ke bawah),DHA tambahan tidak diperlukan secara terus tetapi ibu yang menyusukan perlu mengambil 400mg atau lebih sumber DHA setiap hari samada melalui pengambilan supplement ataupun sumber makanan lain..


Manakala bagi bayi yang menyusu dengan susu formula (1 tahun  ke atas), mereka memerlukan 100mg DHA setiap hari.Pada usia ini ibu2 boleh menyediakan diet makanan kepada mereka berasaskan ikan/bijirin/yogurt/telur/susu dan sumber2 makanan yang lain.Pengambilan DHA yang cukup pada usia ini memastikan koordinasi tangan dan mata yang lebih baik di usia 2 tahun berbanding bayi yang tidak mendapat cukup DHA.


Bagi kanak-kanak yang berusia 2-5 tahun,mereka memerlukan 200mg DHA ataupun lebih sehari.Pengambilan DHA pada usia ini penting untuk perkembangan mental mereka.Ada kajian yang menunjukkan kekurangan DHA pada usia ini akan membawa kepada lemahnya daya berfikir,masalah penglihatan dan kemurungan.


Keratan akhbar tentang kepentingan DHA kepada otak bayi




Keratan akhbar bertajuk "Minyak ikan bantu kanak-kanak cepat membaca"





Testimoni 1:Adik lelaki suka membaca dan suka mengeja selepas amalkan Minyak Ikan Omega Guard


OMEGA GUARD SHAKLEE MINYAK IKAN TERBAIK UNTUK ANAK ANDA

1.Kandungan Omega-3nya (DHA&EPA) tertinggi berbanding jenama lain




2.Penyulingan selamat dan mengikuti taraf piawaian farmaseutikal




Dapatkan sekarang MINYAK IKAN OMEGA SHAKLEE untuk anak anda..


IBUBAPA BIJAK MELAHIRKAN ANAK BIJAK

ANAK ASET TERPENTING IBUBAPA

MASA DEPAN MEREKA DITANGAN IBUBAPA

JADILAH IBUBAPA PRIHATIN..


HUBUNGI Salihah 017 854 5086


1 comment:

  1. Anak semakin cerdas jika diberi minyak ikan. minyak ikan untuk anak itu biasanya disertai dengan vitamin lainnya dan DHA loh.

    ReplyDelete