Selamat Datang Ke Blog Salihah

Selamat Datang Ke Blog Salihah

Tuesday 9 September 2014

Misi 40 Hari Jurnal Kesyukuran

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang



Alhamdulillah..dengan nikmat kelapangan masa pagi ini...(my prince Syerlin sedang tidur) saya ingin berkongsi tentang amalan simple untuk melatih diri saya dan kita supaya sentiasa bersyukur dengan setiap nikmat yang Allah pinjamkan kepada kita...


Saya wajibkan diri saya menulis 5 perkara kesyukuran setiap hari...tulis je bila-bila ada masa lapang...apa yang wajib ada adalah sebuah buku dan sebatang pen...dan saya namakan jurnal ini sebagai "MISI 40 HARI JURNAL KESYUKURAN....


Senang jer nak menulis Jurnal Kesyukuran ni...buat ayat simple2 je...sebab apa yang kita nak adalah perasaan yang khusyuk mendalam semasa melahirkan perasaan syukur tu..bukannya nak buat karangan panjang lebar...heeeeeheeee


Contoh kesyukuran saya pada pagi ini (sehingga jam 9.15 pagi) :



1.Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah..Syerlin makan banyak makaroni cheese yang aku buatkan untuk dia tadi...

Aku bersyukur kepadaMU Ya Allah sebab bukakan selera makan dia pagi ni...Buka kanlah selera makan dia setiap masa Ya Allah...


2.Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah..Syerlin tidur awal pagi ni...dapatla aku menulis blog sekejap untuk berkongsi ilmu bermanfaat dengan masyarakat luar sana...

Aku bersyukur sangat2 dia tidur sekarang sebab aku dapat menulis blog ini supaya dapat mengajak masyarakat luar sama-sama menzahirkan perasaan syukur kepadaMU 


haaaa...simple je kan??? senang kan....so "MISI 40 HARI JURNAL KESYUKURAN" ini bermula dari hari ini 9/9/2014 sehinggalah 40 hari kemudiaan...saya ingin catatkan 5 kesyukuran setiap hari dan reason kenapa saya bersyukur


Alhamdulillah...

Rasa tenang je walaupun baru menulis 2 kesyukuran pagi ni...

Terasa bait-bait kesyukuran tu meresap masuk ke lubuk hati...

Terasa betapa banyaknya nikmat yang Allah bagi yang tak dapat dihitung dengan angka matematik..

Merendahkan ego seorang hamba kepada Tuhannya


Janji Allah :

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti Kami akan menambah nikmat kepadaMU.Dan jika kamu mengingkari (nikmatKU),maka sesungguhnya azabKU sangat pedih"
(QS.Ibrahim [14] : 7)

Kenapa saya beria sangat war-warkan ni?

Sebab saya nak ajak anda semua buat Jurnal Kesyukuran dan rasai keajaiban BERYUKUR..



THE POWER OF GRATITUDE


*TERIMA KASIH ALLAH*



1 comment:

  1. Terima kasih sal atas perkongsian sungguh bermakna ini;)sama3 kita amalkan

    ReplyDelete